Goodbye Syria, hello Lebanon - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Annabel Beldt - WaarBenJij.nu Goodbye Syria, hello Lebanon - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Annabel Beldt - WaarBenJij.nu

Goodbye Syria, hello Lebanon

Door: Annabel

Blijf op de hoogte en volg Annabel

23 November 2010 | Libanon, Beiroet

Al-salaam alaykum!

Door wat problemen met de internet verbinding is het me niet gelukt om eerder een berichtje te plaatsen, waarvoor, uiteraard, mijn welgemeende excuses!

Inmiddels ben ik al in Libanon, maar laat ik eerst even wat vertellen over mijn avonturen in Syrie:

Vlak nadat ik mijn eerste berichtje op waarbenjij.nu had gezet ben ik in de buurt van het internetcafe wat gaan eten. Op het terras leerde ik een Duiste jongen , genaamd Thomas, kennen. Thomas was al 2 weken in Syrie, en Damascus was zijn eindpunt. Omdat ik nog moest beginnen aan mijn reis kon hij me veel tips geven. Ik heb met hem geluncht en ’s avond zijn we samen de stad in gegaan. Na een tijdje rond gelopen te hebben kwamen we 3 Duitse vrouwen tegen die Thomas eerder die week in een andere stad had ontmoet. Met hen zijn we wat gaan drinken en hebben we ook waterpijp gerookt. Het was een erg gezellige avond.

De volgende dag hadden Thomas en ik afgesproken om samen Damascus te verkennen. Na het ontbijt zijn we eerst opzoek gegaan naar de Umayyad Moskee. Dit schijnt de mooiste moskee van Syie te zijn een een van de heiligste in de moslimwereld. Eenmaal daar aangekomen moet ik me in een gewaad hijsen en (natuurlijk) mijn haar bedekken. Zo hebben we een uur lang rondgelopen en even een rustmomentje genomen in de gebedsruimte. In die gebedsruimte is ook een deel afgezet met een kist erin en hierin schijnt het hoofd van Johannes de Dooper te liggen. Ook hebben we het mausoleum van Saladin in de moskee bekeken.
Na de moskee wilden we graag naar het oude gedeelte van de stad. Na een paar uur rond lopen hebben we uiteindelijk de conclusie getrokken dat we toch echt verdwaald waren en hebben de kaart er maar eens bijgepakt. Daaruit konden we zo ongeveer uitmaken waar we waren en uiteindelijk kwamen we in het oudste gedeelte van de stad. Na een lange dag lopen vonden we dat we wel een biertje verdiend hadden en dit hebben we dan ook bij terug komst in het hotel genuttigd. Ivm de financien hebben Thomas en ik besloten om de komende 2 dagen een kamer te delen, dat zou namelijk goedkoper zijn.

De volgende dag zijn we per bus en mini bus (lokale openbaar vervoer) via Deraa (vlakbij de grens met Jordanie) naar Bosra gegaan. Hier hebben we een heel mooi Romeins theater bekeken, deze was nog voor een groot deel intact. Erg indrukwekkend! Al met al werd dit ook weer een lange dag.

De dag erna ben ik wat dingen gaan uitzoeken over mijn reis, waar ik naartoe wilde en hoe ik daar ging komen. Ik had besloten om de volgende dag naar Palmyra gegaan. Na die morgen eerst weer ontbeten te hebben met Thomas hebben we afscheid genomen en ben ik in een taxi naar het busstation gestapt. Daar heb ik de bus naar Palmyra genomen, een rit die 4 uur duurde. De dag ervoor had ik telefonisch een hostel geregeld en de eigenaar, Mohammed, kwam mij dan ook netjes van het busstation ophalen. Na mn spullen op mn kamer gelegd te hebben ben ik met hem naar een kasteel gegaan vanwaar je goed de zonsondergang kon zien (om 16.15 verdween de zon al) Verder was er een mooi uitzicht op de ruines van een oude Romeinse stad ( Palmyra’s voornaamste bezienswaardigheid) Mohammed was erg aardig tegen me en voelde zch een beetje verantwoordelijk voor mij, omdat ik als meisje alleen aan het reizen was, dus hij stelde voor om met hem en andere toeristen uit eten te gaan. Dit was in een bedouine tent, met veel dans en muziek. Ook wilde ze graag dat de bezoekers meedansten, ook in de traditionele kleding (WARM! met dansen kan ik je vertellen) Een erg toeristische tent, maar ik heb er zeker een leuke avond gehad. Tijdens het etentje heb ik er 3 italianen en een frans stel ontmoet.

De volgende dag gingen de Italianen (Alessia, Roberta en Gionanni (nee geen van Bronkhorst) de ruines bezoeken en ik vroeg of ik met hen mee mocht gaan. Dit leek hen erg gezellig, dus die ochtend hebben we door de ruines van de oude Romeinse stad gelopen. De stad is erg groot en na een paar uur slenteren hadden we het ook wel gehad, ook gezien de warmte. Dus die middag hebben we lekker gechilled in t hostel ;-) Omdat het contact tussen mij en de Italianen erg leuk was hebben we besloten om de komende paar dagen samen te reizen en kamers te delen.

De dag erna zijn we vroeg opgestaan, want we hadden een druk programma. we zijn namelijk naar Homs, Crac des Chevaliers (oud kruisvaarder kasteel) en Hama geweest. Vanaf Hama hebben we een bus genomen naar Aleppo.

Daar hebben we een tour gemaakt naar het noord oosten van Aleppo. En hebben we weer eens ruines bekeken (Syrie stikt van de ruines!). Ook zijn we naar het al-Assad meer geweest. We waren van plan om te gaan zwemmen, maar t water was erg koud, dus we hebben het bij pootje baden gehouden.

De volgende dag stond er weer een tour op t programma (3 keer raden wat? Juist, inderdaad weer ruines)

Toen zat de vakantie er alweer op voor de Italianen, zij zijn weer naar Damascus vertrokken en vanaf daar terug gevlogen naar Italie. Ik ben nog 1 extra nacht gebleven en heb gisterochtend de bus naar Beirut genomen, een erg lange tocht, waarbij we vooral lang werk hadden bij de grens. Maar ik ben er!

Volgende keer vertel ik jullie alles over mijn avonturen in Libanon, to be continued...

xx Annabel

  • 23 November 2010 - 18:10

    Laura V.d H:

    Blij dat we weer wat horen!!
    Wat leuk joh dat je beetje samen kan reizen met andere reizigers. Maakt het wel heel leuk.. Wat maak je al weer een hoop mee!! Hier gaat alles gewoon lekker door.. Wordt al kouder en kouder :P Ga zo naar Lianne want die is jarig vandaag!
    Heel veel succes en plezier daar in Beirut.. Liefs Lautje

  • 23 November 2010 - 19:09

    Eva En Martien:

    Hoi An!
    Eindelijk weer een bericht! Ik verheugde me erop! :)
    Je bent zo te lezen lekker bezig! Klinkt goed joh al je verhalen! En leuk dat je veel contact hebt met anderen!
    Kan je ook foto's op je site plaatsen? Of is dat te veel werk of te veel ruimte? Ben namelijk erg benieuwd!
    Heel veel plezier in Libanon!
    Dikke kus van Eef en Martien

  • 23 November 2010 - 19:32

    Arjo:

    Toevallig dacht ik vandaag nog:), heb al een tijdje niets van je gehoord.

    Ik zal oma even bellen en vertellen dat je van land bent vewisseld.

    PS. nog niets van de post gehad je moeder is al wezen klagen bij ze
    :P

  • 23 November 2010 - 20:09

    Li, Le, Lau 2x:

    he bel!

    eindelijk weer eens een verhaal ;) leuk om te lezen dat je al die mensen ontmoet en mooie dingen ziet! ga zo door ;)
    dikke kus vanuit lian's huis, waar we nu met zn 4e zitten. we missen je!!
    xxx de 4L's

  • 24 November 2010 - 07:24

    Lisanne En Nick:

    Hey,

    Wat leuk dat je een beetje met andere mensen mee kan reizen, dat is een stuk gezelliger en een stuk gemakkelijker denk, hoef je niet alles zelf uit te zoeken.

    Nou ben erg beneiuwd naar je verhalen over libanon.

    Nick en Lisanne

  • 24 November 2010 - 08:42

    Ria:

    Hoi Annabel

    Wat lekker om weer wat van je te lezen,
    Heel mooi dat je verschillende mensen ontmoet heb, en dat je zo geniet. Een heel mooi verhaal.
    Nog heel veel succes en plezier verder. En we lezen wel weer.

    Groetjes Cor en Ria

  • 24 November 2010 - 13:58

    Martin:

    Hey Lieverd,

    Klinkt allemaal erg mooi, je heb de afgelopen dagen in ieder geval meer gezien dan mij. Bij mij was het water, water en nog eens water. Maar ben nu weer veilig in het warme Ascension. Ik hoop dat we snel weer eens kunnen skypen.

    Liefs Martin

  • 24 November 2010 - 22:39

    Aart:

    Erg leuk om weer een reisverslag van je te lezen. Al lezend komt er bij mij weer heel wat boven. Ik vind het erg moedig dat je deze reis alleen maakt. Het dwingt je wel tot het maken van contacten. Ook dat maakt een reis erg boeiend en verbreed je kijk op de wereld. Ik hoop dat je erg geniet van alles wat je ziet en meemaakt.
    Succes met alles wat je onderneemt en ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 25 November 2010 - 17:56

    Ronald En Judith:

    Hee Annabel,
    Leuk om je verhalen te lezen. We zijn benieuwd naar een foto van jou in gewaad ;-)
    Veel plezier in Libanon!

    groetjes Ronald en Judith

  • 26 November 2010 - 09:01

    Debbie:

    Heej an,

    Leuk verhaal! Ik ben ook erg benieuwd naar jou in die doeken.
    Lekker dat het goed met je gaat daar en dat je als alleen reizende meisje goed in de gaten wordt gehouden. Grappig ook dat je evengoed zoveel mensen al bent tegen gekomen!
    Nou wij hebben officieel nu het huisje aan de moerbeek hoor! We kunnen gaan klussen. Scriptie is af! Dus rust keert hier iets terug wat betreft mijn school.

    Geniet jij nu lekker in libanon!

    xx Deb

  • 27 November 2010 - 14:56

    Suzan:

    Hee An,
    Klinkt leuk wat je allemaal doet en erg leuk dat je zoveel mensen leert kennen! Ben nog wel benieuwd naar je verhalen over Libanon en Jordanie. Hooop dat je snel weer wat van je laat horen! Had je smsje trouwens ontvangen hoor, 3x zelfs, maar express niks terug gestuurd want weet niet of dat veel kost voor je.
    XX

  • 28 November 2010 - 08:32

    Rene En Aleta:

    Hee Annabel! Zo te horen zit je niet stil, en vermaak je je goed. Gaaf om te lezen dat je al een hoop gezien heb, en samen met andere reislustige op kan trekken! Bij jou is het warm, hier is het behoorlijk koud, wat dat aangaat zit jij daar met de warme temperaturen wel goed! De kleine zit ook nog lekker warm, nu lekker met verlof en wachten tot het komt!
    Veel plezier met je nieuwe verkenning en we horen snel weer van je!

    xxx Rene en Aleta

  • 29 November 2010 - 12:48

    Tante Mar:

    hey annabel, leuk joh je reis, had zo met je mee willen gaan, zit nu ziek (griepje) thuis in het kouwe nederland het vriest hier en ik zit zelf ook te bedenken of ik niet 'n reisje naar warmer oorden kan regelen. Wel leuk dat je zoveel nieuwe mensen leert kennen, ben benieuwd naar je volgende avonturen.
    Wens je nog 'n goeie reis toe verder.
    groetjes tante marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Libanon, Beiroet

Annabel

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 23664

Voorgaande reizen:

20 Januari 2010 - 09 April 2010

Botswana!

11 November 2010 - 30 November -0001

Midden Oosten en verder...

Landen bezocht: